PécsONE

Egészségmegőrzés télen

A kevesebb zöldség és szezonális gyümölcsök híján több tervezést és utánajárást igényel az időszaknak megfelelő táplálkozás. Természetesen ilyenkor is roskadoznak a boltok zöldség és gyümölcs polcai, de származási hely és termesztési protokoll ismeretének hiányában érdemes óvatosan válogatni közülük.

Lehetőség szerint hazai termékeket válasszunk, manapság termelői piacokon és környező falvak kistermelőitől is vásárolhatunk úgy, hogy a világ­hálón böngészve informálódhatunk a környékünkön tevékeny­kedő kistermelőkről.

Zöldségek közül a cékla, zeller, fekete retek, répafélék télen is elérhetőek, emellett a hagyma, lilahagyma, fokhagyma jótékony hatásait is ismerjük. Rostforrásként megemlíteném még a gabonaféléket, mint például a köles, hajdina, zab, amarant, és a hüvelyesek közül a bab és borsóféléket, amelyek kiváló összetett szénhidrát- és rost tartalmú alapanyagok.

A folyadékfogyasztás rendkívül fontos a téli időszakban is, bár általában nehezebb télen vizet inni, mégis a bevitel nagy részét érdemes lenne vízből fedezni. Gyógyteák, préselt gyümölcslevek, paradicsomlé, zöldséglevek is alkalmasak, de nem pótolják a tiszta víz fogyasztását megfelelően.

A rendszeres testmozgásról se feledkezzünk meg, nem szükséges nagy intenzitású edzéseket végezni, elég, ha rendszeresen sétálunk, kocogunk. Az edzőteremi órákból is a maximum közepes intenzitásút válasszuk, ne feledjük az egészség a cél!

Gyebrovszki Ádám
életmód tanácsadó

Ezeket olvasta már?