PécsONE

Átformált Forma–1

A 2017-es F1-szezon szinte mindenben más lesz, mint eddig. Nincs Bernie Ecclestone, nincs címvédő világbajnok, viszont vannak új szabályok szerint épített autók és szélesebb, brutálisabb gumik. Csak jó sülhet ki belőle?

Rég történt ennyi minden két Forma–1-es szezon között, mint ami 2016 novembere után az idei ausztráliai idénynyitóig. Azt persze jó előre lehetett tudni, hogy 2017-től új aerodinamikai szabályok lépnek életbe. Ezek – röviden – abból állnak, hogy sokkal lejjebb került az első és hátsó légterelő szárny, amik egyben szélesebbek is lettek, akárcsak a gumik, ami által természetesen az egész autó felépítését meg kellett változtatni a mérnököknek.

Még a 2016-os évad vége előtt nyélbe üttetett az a megállapodás is, miszerint Bernie Ecclestone-tól az amerikai Liberty Media csoport veszi át a Forma–1 irányítását. Ezt sokan üdvözölték, mondván, a 86 éves Ecclestone ugyan nagyot alkotott azzal, hogy világméretű látványossággá tette a Forma–1-et, de azért felette is eljárt az idő. Amerikában rengeteg autóverseny-széria létezik, az Indy-sorozattól a NASCAR-ig, és egyik népszerűbb, mint másik – értsd: hozza a pénzt. Ami a Forma–1-ről nem volt mindig elmondható az utóbbi években – mivel Ecclestone több ötlete is kudarcot vallott (az indiai, koreai, török versenyekkel), és az általa képviselt elitizmus miatt – az egyszerű rajongók, noha belőlük van a több, egyszerűen már nem engedhették meg maguknak azt a luxust, amit Forma–1-nek hívnak. Vagyis azt is várják az új amerikai menedzsmenttől, hogy nézőbarátabbá tegyék a sportágat, aminek egyik fő mozzanata kell legyen a belépők alacsonyabb ára.

A 2016-os világbajnok, Nico Rosberg már megtette a maga bejelentését azonnali visszavonulásáról, és a Forma–1 világa még alig eszmélt fel a sokkból, amikor jött a hír, hogy a Liberty Media megköszönte Ecclestone eddigi munkásságát, és ajtót mutatott az ősz mágusnak. Helyét egy hármas grémium vette át, aminek viszont az volt a legnagyobb szenzációja, hogy sportszakmai irányítóként reaktiválta magát Ross Brawn, a legendás mérnök és stratéga. Brawn épp negyven éve dolgozik a Forma–1-ben, megfordult a Williamsnél, a Benettonnál, a Ferrarinál, legutoljára a Mercedesnél – és hát 2009-ben saját istállójával, a Brawn GP-vel egyéni és konstruktőri bajnoki címet szerzett.

Mindezen helycserék után február közepétől végre megpillanthattuk az új gépeket is, amik a várakozásoknak megfelelően sokkal versenyautósabban, dögösebben néznek ki, mint elődeik. Az 1000 lóerős erőforrásegységek a kiszélesített konstrukciókkal és gumikon már az első teszteken több másodperces gyorsulást eredményeztek; ráadásul a pilótáknak is fel lett adva a lecke, hiszen a megnövekedett gyorsaság, kanyarsebesség és jobb kigyorsítás miatt elképesztő fizikai igénybevételnek vannak kitéve.

– Ezeket a fenevadakat nem lehet úgy vezetni, mint a tavalyi autót – mondta Jolyon Palmer, a Renault versenyzője. – Szinte a nulláról kellett kezdeni…

És még egy háromszoros bajnok is panaszra nyitotta a száját:

– Nagyon élvezem az új Mercedes elképesztő erejét, ez a leggyorsabb autó, amit valaha vezettem, de estére kék-zöld vagyok mindenütt az erőhatásoktól! – nyilatkozta Lewis Hamilton az első barcelonai gyakorlás után.

A kezdeti papírforma némiképp módosult is a szezonkezdetre. Várható volt a Mercedes további parádézása, ami részben meg is történt, Hamilton és új csapattársa, Valtteri Bottas kevés hibával sok kört tett meg. Amire szinte senki sem számított, hogy a „semmiből” előtör a Ferrari, és a Vettel–Räikkönen páros ugyanazt tudja produkálni sebességben és állóképességben is, mint a Merci. A Red Bull ezzel szemben a vártnál gyengébb rajtot vett, ám sejthető, hogy Adrian Newey a tesztfolyamatot is szigorú stratégia szerint építette fel, és az a Red Bull, amit Melbourne-től látunk, sokkal jobb lesz. Ha nagyon beindulnak – álmodoznak máris egyesek –, akár a tizenkilenc éves Max Verstappen is ott lehet a bajnokság esélyesei között.

Ugyanez nem mondható el a McLaren-Hondától, ahol szintén nagy változás volt, hogy 35 év után nyugdíjba küldték Ron Dennist, az autót pedig átlakkozták narancssárgára, Bruce McLaren hagyományos színezésére. Igen ám, de a Honda-motor a teszteken használhatatlannak bizonyult, amitől szegény Alonso idegbajt kapott.

Fejlődni látszik a Renault és a Force India – tehát van rá remény, hogy a Forma–1 új korszakának első bajnoksága több izgalmat hoz, mint az utóbbi három!

Méhes Károly

Ezeket olvasta már?