PécsONE

Menjünk Ázsiába!

Ülünk az autóban – ki a volánnál, ki az anyósülésen –, futjuk a szokásos köröket a városban munkába vagy épp bevásárolni menet, közben pedig a beszűrődő napfény és a rádióból szóló kedvenc dallamaink elfeledtetik minden teendőnket, és egy pillanatra elképzeljük, hogy egy tengerpart menti úton száguldunk gondtalanul vakációzni a naplementében… Vagy ilyen csak velem fordul elő? Erősen kétlem! Szerencsére azonban itt a június, és elkezdhetjük tervezgetni az áhított nyaralást. Mivel mi június végére várjuk iker babáinkat, nálunk idén elmarad a világjárás, viszont úgy gondoltam, mesélek kicsit két kedvenc desztinációmról kedvcsinálóként.

HONGKONG

Hongkongra szinte második otthonomként gondolok, hiszen modellkedős éveim alatt rengeteg időt tölthettem ott, amiért sosem lehetek elég hálás. Annyira megszerettem, hogy sokáig úgy terveztem, egy nap oda is költözöm. Később más irányt vett az életem, de ki tudja még, mit hoz a jövő. És hogy miért ejtett teljesen rabul ez a picinyke városállam? Mert minden megtalálható egy helyen, amire az ember csak vágyhat. Mindössze fél óra alatt eljuthatunk a városközpontból a gyönyörű homokos tengerpartokra. Festői szépségű túraútvonalakon barangolhatunk a környező dombokon, hegyeken, ahonnan vagy a város hipermodern felhőkarcolóira, vagy a végtelennek tűnő tengerre láthatunk rá – és út közben ráadásként akár néhány kíváncsi majommal is találkozhatunk. Tökéletes összhangban van jelen egymás mellett a modernitás és a nyugati kultúra, a kínai hagyományőrzés és építészet, a pörgős éjszakai élet és a spiritualitás. Mindeközben pedig elsőre talán néha furcsának kinéző, de annál finomabb ételekkel találkozhatunk. A luxusmárkák szerelmesei akár egy egész napot eltölthetnek a hatalmas bevásárlóközpontokban, a felfedező kedvűek pedig az utcai bazárokban, valamint éjszakai piacokon. A tömegközlekedés egyszerűen átlátható, gyors, modern és jól kiépített. Ha pedig az angol feliratok ellenére mégis eltévednénk, mivel mindenki beszél angolul, könnyen útbaigazítást kérhetünk. Bár már sokszor jártam ott, mindig örömmel térek vissza, mert tudom, hogy ez a folyamatosan fejlődő város mindig más és más, rengeteg a program és érdekesség, így minden alkalommal tartogat számomra valami újat.

Néhány kedvencem a számtalan látnivaló közül:

Victoria Peak (Viktória Csúcs)

A Viktória Csúcson található Hongkong sziget legmagasabb pontja, ahonnan káprázatos kilátás nyílik a városra és az ezernyi felhőkarcolóra. Érdemes naplemente előtt felmenni – akár gyalogosan a túraútvonalon, akár tömegközlekedéssel –, és megvárni, míg besötétedik, így nappali és éjszakai fényben is megcsodálható a panoráma.

Monkey Hill (Majom-hegy)

A Majom-hegy – ahogy neve is sejteti – egy a Kowloon-félszigeten elhelyezkedő hegy, melynek ösvényeit járva szabadon élő majmok tucatjaival találkozhatunk. Hongkong belvárosából busszal könnyedén megközelíthető, és remek elfoglaltság, ha kis időre kiszakadnánk a betondzsungelből. Szúnyogriasztó nélkül viszont nem érdemes útnak indulni, különben a túránk jelentős részében a frissen szerzett csípéseinket vakargathatjuk. És még egy fontos dolog: bármeddig csodálhatjuk az utunkba kerülő majmócákat, de sose nyúljunk hozzájuk, főleg ne a kölyök majmokhoz, mert bár hozzá vannak szokva az emberek látványához és a bámészkodókhoz, mégis csak vadállatokról van szó. Továbbá ne etessük őket, és ne a jelenlétükben telepedjünk le piknikezni, mert ugyancsak frusztráló, amikor egyre többen gyűlnek körénk, és egy szempillantás alatt bekerítenek minket. Olyankor már nem cukik!

Big Wave Beach

Hongkongban számos homokos tengerpart található, így érdemes minél többre ellátogatni. Nekem a Big Wave Beach az egyik kedvencem. Metróval, majd egy minibusszal egyszerűen oda juthatunk, a helyszínen pedig bérelhetünk napernyőt, ha csak pihengetnénk, vagy épp body boardot, ha kipróbálnánk a hullámokat. Ha pedig valami hűsítő finomságra vágynánk, a környező bódékban vásárolt friss kókuszból ihatjuk a kókuszvizet.

Sheung Luk patak és vízesés

Amennyiben északabbra kalandozunk, a Sai Wan Beach közelében egy ösvény vezet minket az erdőn át egy patakhoz és egy kövekkel és sziklákkal elzárt természetesen kialakult medencéhez, a vállalkozó szelleműek pedig egy 12-13 méter magas szikláról ugrálhatnak a vízbe. Mikor ott jártam, én is rászántam magam, hogy ugorjak. Felmásztam a sziklára, azt terveztem, azonnal ugrom is, azonban ahogy a magasból lenéztem, persze kissé másképp alakult… Hosszas imádkozás és hezitálás után viszont erőt vettem magamon – többek közt az eleredő eső és a közelgő vihar nyomására –, és leugrottam. Nem bántam meg, sőt! Úgy gondolom, aki arra jár, annak ezt be kell vállalnia, mert örök emlék marad.

Tian Tan Buddha szobor

A Tian Tan Buddha szobor egy több tíz méter magas bronzból készült szobor, mely Hongkong legnagyobb szigetén, Lantaun található egy hegycsúcson az erdő közepén. A városból könnyen megközelíthető például metróval, majd néhány kilométer hosszú felvonóval. Érdemes hétköznap menni, mivel hétvégén még inkább ellepik a turisták.

THAIFÖLD

Thaiföldre szerintem a legjobb hátizsákos túrát szervezni, érintve a fővárost, Bangkokot, illetve néhányat a szigetek közül. Aki teheti, vegyen ki hosszabb szabadságot, és töltsön el három-négy hetet a mosoly országában – így is nevezik –, biztosan nem fogja megbánni! Mi rengeteg fölösleges holmival és nagy bőrönddel indultunk útnak, ami óriási hibának és tehernek bizonyult. Bőven elegendő egy nagyobb hátizsák, amiben elfér néhány fürdőruha, lenge nyárias viselet és esetleg egy csinosabb szett arra az esetre, ha betévednénk egy puccos étterembe, vagy sky barba. Ha pedig valamit elfelejtettünk, semmi gond, hiszen Bangkokban található a világ legnagyobb hétvégi piaca, a Chatuchak Weekend Market, ahol szó szerint bármit megtalálhatunk, legyen szó ruhákról, finomabbnál finomabb ételekről, luxusmárkák koppintásairól, étkészletekről, bútorokról, ékszerekről stb.

Ez a város is állandóan pezseg, rengeteg az izgalmas program, bevásárlóközpont, templom, étterem és bár, az éjszakai piacokról nem is beszélve. Az emberek nagyon kedvesek, mosolygósak és segítőkészek, s bár nem  mindenki beszél angolul, boldogan elmutogatják, merre kell menni, elkísérnek, vagy épp felhívják információért a hotelt, amit keresel. Bangkokban mindenképp érdemes eltölteni néhány napot és megnézni a legfontosabb nevezetességeket. Például:

Grand Palais (királyi palota)

A királyi palota olyan látnivaló, amit nem érdemes kihagyni. Viszont arra figyeljünk, hogy vállat eltakaró felsőben és hosszú alsóban érkezzünk, megadva a kellő tiszteletet, különben nem fognak beengedni az őrök.

Lumphini Park

A Lumpini Park egy hatalmas park a város szívében, ahová előszeretettel járnak a helyi lakosok futni, illetve csoportosan tornázni. Nagyon élveztük a látványt, ahogy ellepték a területet a sportolni vágyók, és egyszerre mozogtak az edző és a zene ütemére. Remek hely továbbá egy laza piknikre és az élővilág megfigyelésére, hiszen nagy számban fordulnak elő varánuszok a területen, némelyik pedig ugyancsak tekintélyt parancsoló méretű.

Soi Cowboy

A Soi Cowboy lényegében egy piros lámpás utca. Napjainkra azonban már akkora turistalátványossággá nőtte ki magát, hogy nagyobb számban látni érdeklődve szemlélődő párokat és családosokat, mint az utcalányok és táncosok kegyeit kereső agglegényeket, vagy legénybúcsús fiatalokat. Mindenképpen ajánlani tudom, ha valaki egy kicsit is nyitottabb, és hajlandó befogadni a thai kultúra ezen részét.

Khao San Road

Ez az utca arról híres, hogy a legtöbb low budget hátizsákos túrára érkező fiatal itt keres magának szállást, így tele van bulizni vágyókkal, éttermekkel, bárokkal. Esténként egy nagy utcabállá formálódik a környék, ahol mindenki boldogan táncikál és ismerkedik az utca közepén egy-egy ital kíséretében. Nagyon szórakoztató program, és hamar új barátokat szerezhet magának az ember.

Kanchanabury Elephants World

Az Elephants World nem Bangkokban található, hanem a körülbelül kétórányira fekvő Kanchanaburyben, viszont ha szerveznénk egy egész napos kirándulást a környéken és szeretjük az elefántokat, ez lehet a tökéletes választás. A rezervátumban egy önfenntartó szervezet működik, amely közel harminc mentett elefántot gondoz nap mint nap. A látogatóknak pedig lehetőséget nyújtanak arra, hogy tegyenek valamit az elefántokért. Így megtapasztalhatják, milyen elvetni, illetve learatni és elkészíteni az állatok ételeit, megetethetik az elefántokat, valamint a nap végén közös fürdőzésen vehetnek rész velük a közeli folyóban. Ha valaki a thaiföldi nyaralás során elefántos programot tervezne, én mindenképpen ezt javaslom, hiszen itt az elefántok szabadon élnek, nincsenek bántalmazva és láncra verve, nem zaklatja őket senki. (Ellentétben a Thaiföldön sajnos oly közkedvelt, elefánt hátára erősített kosárban történő utazással, ami – bár ezt persze nem verik nagy dobra – lassan szétroppantja az állat gerincét. Hasonlóan szomorú a helyzet a különböző labdázós, festegetős produkciókat bemutató elefántokkal, akiket az idomítás során könyörtelenül ütlegelnek egy hegyes pálcával.)

Miután mindezzel végeztünk, útnak indulhatunk észak felé (ez nálunk sajnos kimaradt), vagy elrepülhetünk valamelyik délebbre fekvő szigetre. Sőt, amennyiben időnk engedi, egyik szigetről a másikra utazhatunk, és mindegyiken eltölthetünk néhány napot. Biztosan nem lesz unalmas, hiszen minden egyes szigetnek teljesen más a hangulata, mindenhol adódik bőven látnivaló. Ha családdal indulunk útnak, és egy kis nyugalomra vágyunk, a Krabi területén elhelyezkedő Railay Beach vagy a Koh Lanta nevű sziget lehet a tökéletes választás. Railay egy félsziget, ahová motoros csónakkal lehet eljutni. Csendes, kissé elszigetelt kis területen fekszik, így minden megközelíthető gyalogosan. Több tengerpartja is van, közte pedig éttermek és chill out bárok találhatók. Programokból sincs hiány, hiszen a partról megannyi szigettúra indul naponta, ahol lehetőség adódik a környező szigetek és víz alatti világ megismerésére is. Koh Lanta pedig egy hosszúkás sziget, melyet könnyen körbe lehet járni egy bérelt kismotorral vagy autóval. Több kilométer hosszú homokos partjai és szemet gyönyörködtető naplementéi biztosan maradandó élményt nyújtanak. Amennyiben utazásunk célja inkább a bulizás, Phi Phi és Koh Samui lehet a jobb választás. Mindkettő zsúfoltabb, és talán az aktív éjszakai életről a leghíresebb. Minden este találkozhatunk tüzes kötelet vagy épp karikát átugráló mutatványosokkal és alkoholtól felbátorodott turistákkal, és mindennap reggelig tart a móka. Ha pedig a telihold idején járunk Koh Samui környékén, áthajózhatunk Koh Phanganra a híres Full Moon Partyra, amely egy egész éjjelen át tartó őrületes tengerparti mulatság. Mindenkit foszforeszkáló testfestéssel díszítenek, vödörben árusítják a koktélokat, és a legkülönbözőbb zenei stílusokra ugrálhatnak a világ minden tájáról érkezett résztvevők a holdfényben. Életre szóló élmény!

Számomra mindig is Ázsia jelentette az igazi felfedezést és utazást, hiszen minden annyira más az Európában megszokottnál. Az illatok, az épületek, az ízek és a formák, még a levegő is! Mind annyira egyedi és újszerű, hogy egyszerűen sosem tudtam betelni vele. Újra és újra visszavágyom. Így pedig őszintén merem mindenkinek ajánlani akár Hongkongot, akár Thaiföldet, akár Délkelet-Ázsia más országait. Bármi legyen is az úti cél, biztosan nem okoz csalódást, és megannyi élménnyel és történettel gazdagodhatunk.