PécsONE

Pécsi sporttrendek

Van ilyen? Meg lehet mondani, milyen sportokat űznek a pécsiek leginkább, hogy mik a kedvencek? Mi motiválja a rendszeres mozgást választókat? Ha tudományos pontosságú választ nem is adunk a kérdésre, a verseny- és szabadidősport néhány pécsi képviselőjének segítségével készült összeállítás a főbb irányokat kirajzolja.

A versenysportok terén a három legnagyobb városi sportszervezettől, a Pécsi Vasutas Sportkörtől (PVSK), a Pécsi Sport Nonprofit Zrt.-től (PSN) és a Pécsi Egyetemi Atlétikai Clubtól (PEAC) kértünk adatokat.

A PVSK-nál 1176-an sportolnak, közülük 303-an a Judo szakosztály versenyzői. Majdnem ugyanennyi kosárlabdázójuk van; a harmadik legnépesebb szakosztály pedig a labdarúgóké (271).

A PSN 1442 sportolójából 299-en a PMFC futballistái, 218 kézilabdázó és 146 tornász versenyzőjük van. De nagyon népszerű náluk az aerobic, a vízilabda és az úszás is, mindhárom száz fölötti sportolóval.

A PEAC színeiben (2017-es adatok szerint) 942-en sportolnak. 130-as létszámmal náluk is a labdarúgók vannak a legtöbben, plusz 80 futsalosuk van. A második legkeresettebb terület az egyetemi klubnál a vívás, 110 fővel. Ezenkívül 93-an röplabdáznak és 87-en asztaliteniszeznek.

Noha nem a legeredményesebb, a legnépszerűbb sportág tehát Pécsett is a foci: a három nagy sportintézmény nagyjából három és fél ezer sportolójának ötöde labdarúgó.

Ha a szabadidősportokat nézzük, bár sokan fociznak, futnak, bicikliznek, úsznak, kirándulnak vagy eveznek, a „legtrendibb” talán edzőterembe járni. Ezért megkerestünk néhány edzőtermet, hogy megtudjuk, a trendin belül hogyan alakulnak a trendek. A fitneszklubok világában egyre több csoportos edzésforma jelenik meg: a visszajelzések alapján a legnépszerűbb a TRX, a spinning és a hagyományos aerobic. Az is nyilvánvaló, hogy az edzőtermek látogatói között a nők vannak többségben. A legforgalmasabb időszak az első negyedév. Ez sem véletlen. Az egészségre és a fittségre hivatkozás mögött gyakran a „hiúság nagy úr” ösztönző ereje rejlik: ilyenkor kell felkészítenünk a testünket a lengébb ruhákra, a strandszezonra. Persze számos más motiváció is hajtja azokat, akik rendszeresen kondiznak. Hogy ki miért sportol? Erre a kérdésre interjúalanyaink adnak választ.

 

Dézsi-Kocsis Viktória, a PIXELPLANTS zenekar énekesnője

Honnan a vonzódás a sportok iránt? Ha jól tudom, te tesiből is érettségiztél.

Igen. A sport egész életemben fontos szerepet játszott. Óvodában kezdtem el tornázni, amit továbbvittem az általános iskolába, gimiben pedig versenyszerűen szertornáztam. Innen jött az ihlet, hogy tesiből érettségizzek. Úgy gondoltam, hogy könnyű lesz, de nem így volt. A mozgás szeretete vezérelt, napi szinten sportoltam a gimis évek alatt. Azután lejöttem Pécsre, az egyetemre és ez egy kicsit megszűnt. Pár év kihagyás után elkezdtem spinningelni meg TRX-ezni, meg mindenféle dolgokat kipróbáltam különböző fitnesztermekben.

Mi az, amitől elkezd az ember edzőterembe járni?

Engem sose zavart ez a világ. Sokan mondják, hogy nem jó, miért nem futsz inkább a természetben? Engem valahogy ez sosem feszélyezett. Mindig is bejött ez a légkör. Hogy felszerelt, hogy vannak oktatók, edzők, tudsz kitől segítséget kérni. Viszonylag nagyobb termekbe jártam, ahol nagyon sok csoportos óra volt. Ezeket máshol nem kapod meg, mint egy spinningedzést, aerobicot, zumbát vagy kangoot. Ezekhez csak edzőtermekben tudsz hozzájutni.

Melyik tetszett a legjobban?

Én a spinningre voltam nagyon rákattanva meg a TRX-re. A spinninget több évig csináltam, a TRX-et 2016 elején kezdtem el, ebből volt egy TRX force one vizsga is, ami igazából semmire nem jogosít fel, viszont kihívásnak jó volt. Utána is nyomtam elég sokáig a TRX-et, heti több alkalommal.

Mi a jó a TRX-ben? Az a cél, amit kitűznek eléd?

A cél önmagában nagyon motiváló, illetve az volt a jó, hogy sokszor párhuzamosan csináltam a spinninggel, ami alapvetően kardió típusú óra, a TRX meg erőnléti. Nagyon jó volt ilyen izomépítő órára járni, kiegészítve a kardió edzéssel.

Szerintem többféle edzőterembe járó ember van. Olyan, aki csak tavasszal megy, hogy jól nézzen ki a nyárra. Őt nevezzük mondjuk „hiúsági sportolónak”. Aztán van, aki a mozgás szeretetéért csinálja, van, akit a teljesítménykényszer űz, vagy ráparancsolt az orvosa stb. Te melyikbe sorolod magad?

A „megfogadtam év végén, és akkor január másodikán ott voltam, hogy ledolgozzam a karácsonyi bejglit” szint kimaradt, de nekem is voltak hasonló időszakok. A TRX-et böjti időszakban kezdtem. Akkor nagyon figyeltem a kajára, és heti több alkalommal elmentem sportolni. Annak ellenére, hogy voltak periodikusan kihagyások, nekem gyerekkorom óta fontos a sport. Mindig csinálok vagy csináltam valamit. Nagyon szerettem volna például kipróbálni Sadával (férjével – a szerk.) közösen a fallabdát, de halasztanunk kell, mert jön a baba.

Ilyenkor már semmi mozgás?

Ugri-bugri, TRX meg aerobic nem igazán. Most viszont új lehetőség a pilates. Ezt fogom kipróbálni, mert nagyon hiányzik a mozgás.

 

Kövér András slammer, jogász, családapa

Miért sportolsz?

Elsősorban az egészség miatt, meg hogy bírjam a strapát a hétköznapokban. Alapvetően szerintem ez lenne a sport lényege, hogy formában tartsd magad. Ezt érthetjük külsőre, erőnlétre, kondícióra is. Nekem családapaként bírnom kell a terhelést, hiszen reggel hattól este kilencig folyamatos munkában vagyok. Olyan értelemben, hogy amikor hazaérek, a gyerekeimmel játszom, velük foglalkozom. Sok energiára van szükségem, és jó fizikai állapotban kell lennem. A másik ok pedig az, hogy nagyon nagy örömömet lelem benne. Adrenalinnal tölt el az edzés. Úgy érzem magam egy edzés után… Most droghoz hasonlítsam?

Tehát sportfüggő vagy.

Én alapvetően függő típusú személyiség vagyok, amit elkezdek, azzal általában függőségi viszonyba is kerülök. Világéletemben sportoltam. Mondjuk az egyetem alatt mindig elhíztam, körülbelül tavaszra, és nyaranta újra formába lendültem.

Akkor az egyetem alatt „hiúsági sportoló” voltál.

Az mindig benne van. Bár általánosban és gimnáziumban ez nem volt kérdés. Akkor mindig jó fizikai állapotban voltam. Az egyetemen után évekre elhanyagoltam magam. Az elmúlt négy évben jöttem rendbe. Azóta fix a rendszer. Ekkor találtam rá a CrossFitre. Előtte futottam, úsztam meg ilyenek. Akkor is megvolt a vitalitásom, de több volt rajtam a felesleg.

Mi az, ami miatt a CrossFitet négy éve űzöd?

A folyamatos fejlődés. A CrossFit azért nagyon jó, mert tulajdonképpen végtelen számú mozgásformát ötvöz a súlyemeléstől a szertornán át, és szinte lehetetlen mindent tökélyre fejleszteni. Mindig újabb és újabb elemeket hoznak be. Mivel ennyire változatos, folyamatosan kínál fejlődési lehetőséget. A technikádat és az erőnlétedet is állandóan tudod csiszolni. Nagyon oda kell figyelni, hogy az edzéstervedet hogyan állítod össze. Főleg, ha versenyezni is akarsz. Néhányszor voltam már, komolyabb eredményeket nem értem el, de a versenyzés is motivál. Meg nagyon divatos a Spartan Race, azon is jártam párszor: ez egy akadályfutás, ami közben kúszhatsz-mászhatsz a sárban.

Ezek a csoportos edzések egyben közösségi élmények is?

Nekem, mint családos embernek, aki kötött munkaidőben dolgozik nyolctól négyig, az edzések a szociális programjaim. Akkor megyek közösségbe, a havi slamesteket kivéve. Az mondjuk érdekes, hogy ki az, aki CrossFitre jár. Ha tippelnem kéne, azt mondanám, hogy 80-90 százaléka diplomás vagy egyetemista. Elég sok a CrossFitet űzők között a teljesítménykényszeres, konformista figura, aki ha feladat van, azt becsülettel elvégzi.

Akkor most magadat írtad le? Te is teljesítménykényszeres vagy?

Igen. Szokták mondani, hogy legyél jobb, mint a tegnapi önmagad. És itt ennek mérhető eredményei vannak. Tudod mérni, hogy az erőd vagy az állóképességed mennyit fejlődött.

 

Herczeg Adrienn színművész

Te miért sportolsz? Miért van igényed a sportra?

Minden a kisiskolás korban kezdődik. Van egy hat évvel idősebb nővérem, aki nagyon sokat sportolt. Én már úgy kerültem az iskolába, hogy ő mindenfélét csinált, én meg mentem vele mindenhova. Így volt természetes. Ha belegondolok, hogy le kellett futnom a Cooper-tesztet, a hideg kiráz tőle, de ha kézilabdaedzésre kellett menni, azt imádtam.

A sport azóta is végigkíséri az életedet?

Végig, de ez olyan – és ebben nem fogok „kamuzni” –, hogy mindig veled van, de nem mindig csinálod. Azt tudni kell, hogy amikor középiskolába kerültem, megállapították, hogy van egy ilyen Scheuermann nevű betegségem, aminek az a lényege, hogy a csigolyák távol állnak egymástól, és onnantól kezdve tornaórák helyett gyógytornára kellett járnom. Ebben az időszakban kicsit kimaradt a sport. A színművészetin aztán minden reggel volt mozgásóra. Azt imádtam. Amolyan „túlmozgásos” voltam, és a főiskolán javasolták, hogy tajcsiznom kellene. Csináltam is kicsit, aztán kitaláltam, hogy jógázni kéne, majd az segít. Az utolsó évben minden reggel jógáztam. Később, amikor elkezdtem Pécsett próbálni, mániákusan jártam az edzőterembe, személyi edzőm is lett. Amikor készültem férjhez menni, elhatároztam, hogy én leszek a világ legjobb nője. Persze az esküvő után már nem volt annyira életbevágóan fontos az edzés, ahogy ilyenkor lenni szokott. A terhességem alatt például szintén jógáztam. Mindig úgy gondolok magamra, mint egy mozgékony emberre, még akkor is, ha éppen nem csinálok semmit. Mennyire vagyok sportember? Nézd! (A sportóráját mutatja – a szerk.) A férjemtől kaptam karácsonyra. Van egy előadás, amiben magamon hagyhatom. És mutatja, hogy mennyit mész, és hogy az mennyi kalória. Elég kemény. Ilyenkor mindig megnyugszom, hogy az edzés megvolt előadás közben.

Milyen edzőtermi sportokat próbáltál ki?

A TRX-et, aztán kipróbáltam a cross-traininget, meg egyszer a spinninget. De a futás az, amihez mindig visszatérek.

Miért?

Az alapvető egészségügyi okokról nem is beszélek, mert az nyilvánvaló. Például sokkal jobban tudok koncentrálni, ha úgy megyek próbára, hogy előtte futni voltam. Meg az az érzés, hogy csináltam valamit. Hogy ma már nem lehet baj, mert nem egy csettintésre ment el a nap. Olyan, mint ha így lassítani tudnád a napot.

Te hiúságból mész el sportolni, megszállott örökmozgó vagy, esetleg kitűzött célok hajtanak?

Én ebből a szempontból nagyon kevert vagyok. Most például böjt van. Most ezért tudok futni. Ugyanakkor, ha valamit kitűzök magam elé, azt megcsinálom. Sose voltam, de tavaly kitalálta a nővérem, hogy menjünk el egy futóversenyre. Tíz kilométer volt a táv. Augusztusban jött az ötlet, október közepén volt a verseny, és akkor tudtuk, hogy készülnünk kell. Nem volt kérdés. Hetente négyszer voltam edzeni. Utolsó héten, verseny előtt nem tudtam ráállni a lábamra, mert valószínűleg nem futok jól. De megcsináltuk. A végén, nem hiszed el, de olyan érzelmek törnek föl… én tényleg elsírtam magam. Áprilisban neveztem volna a Duna-kanyar félmaratonra, de aznap van bemutatóm. Így letettem róla. Nagy célom, hogy negyvenévesen lefussam a maratont. Szóval rá lehet kattanni, és tud bűntudatod lenni, ha nem mész sokáig. A kérdésre visszatérve, van az is, hogy azért megyek edzeni, mert jól akarok kinézni, máskor a teljesítmény vezérel.

Sokan az egészségmegőrzést említik.

Elsősorban hiúak vagyunk, meg hiányzik a mozgás. De az is bennem van, hogy példát mutassak a kisfiamnak. Amikor kiküldöm a játszótérre, elgondolkodom, hogy miért menne ki. Én se megyek ki. Érted? Csak úgy lehet megcsinálni, ha a fejében az van, hogy anyu fut vagy sportol. Pont ezen a futóversenyen ősszel ott volt az anyukámmal együtt szurkolni, és azt mondta utána, hogy ha majd legközelebb megyek versenyre, ő is eljön. Benő egyébként úszik. De el akart már menni gyerekjógára is. Mert a haverok oda járnak. Tehát a csapatszellem is sokat számít.

Kuti Gergely

Ezeket olvasta már?