PécsONE

Érdekességek a 2018 őszi–téli divathetekről

Az egyenlőség, a feminizmus, az erős nő képe a legnagyobb divatházak kreatív igazgatóit is megihlette.

A divathetek időszaka mindig várakozással és izgalmakkal van tele számomra, hiszen managerként ilyenkor rengeteg a feladatom. Megszervezzük, hogyan jut el a fashion weekre kiutazott modellünk New Yorkból Londonba, onnan Milánóba, majd Párizsba, folyamatos kapcsolatban állunk a többi ügynökével, és együtt koordináljuk minden egyes lépését a show-szezon alatt annak érdekében, hogy minél nagyobb sikerekkel térjen haza. Ez a nemrég lezárult FW18-as szezonban sem alakult másképp, közben pedig nagy érdeklődéssel figyeltem a bemutatókat és a tervezők által megálmodott kollekciókat, valamint a mögöttük meghúzódó burkolt vagy kevésbé burkolt üzeneteket. Hiszen a divat – ahogy az önkifejezés más formái is – kitűnő platform a társadalmi felelősségvállalásra és a véleménynyilvánításra. Sőt, mivel nagyban befolyásolja a közízlést, és mindig óriási visszhangja van a médiában, úgy érzem, mindez szinte már kötelessége is a szakmának.

Biztosan mindenki hallott már a #MeToo és a #TimesUp mozgalmakról, melyek célja a szexuális zaklatásra, valamint a nőkkel szembeni egyenlőtlen bánásmódra való figyelemfelhívás. A kezdeményezésre felbuzdulva az utóbbi időben rengeteg nő nyilatkozott a sajtónak az őt ért atrocitásokról, számos közéleti személyiség ellen indítottak pert szexuális zaklatás vádjával, ennek következtében pedig többek közt híres színészek, producerek, fotósok, stylistok is elvesztették jó hírnevüket, ezzel együtt pedig az állásukat is. Nem csoda tehát, hogy az egyenlőség, a feminizmus, az erős nő képe a legnagyobb divatházak kreatív igazgatóit is megihlette, és ők is állást kívántak foglalni az ügyben a kollekcióikon keresztül.

Marc Jacobs

Több designernél is megjelentek az oversized blézerek, túlméretezett sálak és kalapok, illetve a fejet eltakaró kendők, és símaszkhoz hasonló kötött kreálmányok, melyekkel a női idomok kiemelésének szükségtelenségét is igyekeztek hangsúlyozni. Így volt ez a Marc Jacobs show-n is. Óriási, széles vállú, már-már férfias kabátokban és blézerekben, valamint az arcot szinte teljesen eltakaró kalapban és sálban sétáltak a modellek.

Alexander Wang és Fendi

Alexander Wang „Boss Lady” (Főnök Asszony) elnevezésű kollekciójában az erős, dolgozó, vezető beosztásban levő nőre helyezte a hangsúlyt, mindezt ötvözve egy kis mátrixos beütéssel. A Karl Lagerfeld és Silvia Venturi Fendi által megálmodott Fendi show-n pedig a válltöméses, formális öltözetben és cowboycsizmában megjelenő erős nő képéhez egy pici romantika is társult. De megemlíthetnénk ebben a témában a teljesség igénye nélkül a Prada- vagy épp az Alexander McQueen-bemutatókat is.

Dior

Maria Grazia Chiuri, a Dior kreatív igazgatója a közelmúltban került a divatházhoz, azóta pedig nagy hangsúlyt fektet a feminizmus és a női egyenjogúság hirdetésére. Minderre remek példa volt az SS17-as kollekciójában bemutatott “We should all be feminists” (Mindannyiunknak feministának kellene lennünk”) feliratú póló, melyet azóta számos híresség is viselt különböző eseményeken, ezzel népszerűsítve az ideológiát. Maria Grazia FW18-as RTW divatbemutatója a feminizmus mellett az 1968-as párizsi tüntetések 50. évfordulója előtt kívánt tisztelegni – melynek fő témája többek közt az amerikai imperializmus és a kapitalizmus elleni lázadás volt. Ugyancsak ez idő tájt indította el a Dior Ready-to-Wear vonalát, miután az üzlet előtt kisebb tüntetés alakult ki a miniszoknyákért. A már-már megszokottá vált tükrös mennyezetű díszlet minden szabad falfelületén transzparensek darabjait helyezték el, a kollekciót pedig fiatalos, részletgazdag és aprólékos munkával készített motívumokkal tarkított kicsit hippis, kicsit punkos darabok alkották.

Chanel

Számomra mindig nagyon fontos az összkép a bemutatókon. Szeretem, ha a díszletek kitalálására és megvalósítására épp akkora hangsúly helyeződik, mint a ruhadarabokéra, hiszen ettől lesz teljes az élmény, így láthatunk bele leginkább a designerek fejébe és élhetjük át teljes mértékig mindazt, amit megálmodtak. Ezért is szeretem nagyon a Christian Dior divatbemutatókat. Mindig lenyűgözve figyelem, hogyan alakul át a párizsi Musée Rodin tündérországgá, vagy épp egy szürrealista sakktáblává. A másik nagy kedvencem e tekintetben pedig a Chanel. Karl Lagerfeld már sokadszorra választja helyszínéül a párizsi Grand Palais-t, ahol mindig valami varázslatosat művel. Hol az Eiffel-tornyot, hol egy óriási rakéta másolatát építteti fel az épületben. Lenyűgöző! Természetesen most sem volt ez másképp. Ezúttal egy végtelen őszi erdővé változott át a Palais, hatalmas fákkal és vastag avartakaróval díszítve.

Burberry

Egy másik fogalom, melyet rengetegszer hallunk, és a divatiparban is nagy hangsúly helyeződött rá: a diverzitás (különféleség, sokféleség, változatosság). Lényege, hogy mindenkit fogadjunk el olyannak, amilyen, legyen szó nemi identitásról, testalkatról, bőrszínről vagy épp vallási hovatartozásról. Úgy gondolom, ennek a felfogásnak a 21. században már evidensnek kellene lennie, mégis, sajnos van még hova fejlődni. Szerencsére a tervezők túlnyomó része már kimondottan odafigyel arra, hogy a bemutatók során ilyen szempontból „vegyes” legyen a line up, ezzel is üzenve a külvilágnak. Christopher Bailey utolsó Burberrynek tervezett kollekciójában például nagy szerepet kapott a gay-pride (meleg-büszkeség) szimbólumának számító szivárvány motívum használata, illetve az LGBTQ jogok támogatása is.

Gucci

Az idő- és űrutazás, a sci-fi, a technológiai fejlődés és az abban rejlő erő ugyancsak inspirálta a designereket az őszi–téli kollekciók, valamint a set design kialakítása során. A legmeghökkentőbb mind közül talán a Gucci-bemutató volt, ahol némelyik modell saját feje replikájával a kezében sétált végig a kifutón. De volt olyan is, aki egy mű bébisárkányt szorongatott.

Philipp Plein

Philipp Plein bemutatóján pedig egy másik bolygón érezhettük magunkat. Egy ember nagyságú robot nyitotta meg a show-t Irina Shaykkal, aki egy leereszkedő űrhajóból érkezett a kifutóra. Közben pedig Frank Sinatra „Fly Me To The Moon” (“Repíts a Holdra”) című száma volt hallható. Ami pedig a ruhákat illeti, számomra az űrruhák, a snowboard kabátok, az ezüst susiruhák és a pufi dzsekik kombinációi voltak.

Dolce & Gabbana

Egy másik említésre méltó érdekesség – melyre szintén azonnal ugrott a social media – a Dolce & Gabbana show nyitása során történt. Modellek helyett ugyanis drónok repültek be a backstage-ből egy-egy D&G táskát repítve magukkal.

***

Természetesen az általam felsoroltak csak egy kis részletét képezik mindannak, amit a 2018-as őszi–téli divatheteken láthattunk. Rengetegszer visszaköszöntek a 80-as, 90-es évek, sétáltak a modellek kölyökkutyákkal a kezükben is a kifutón, Raf Simons popcornnal borította be a padlót a Calvin Klein show-n, és így tovább. Egy biztos: már előre várom a következő fashion weeket és azt, mivel rukkolnak elő a szakma nagyjai legközelebb.

Szőke Barbara

Ezeket olvasta már?