PécsONE

Társalkodj okosan

Ha belenézünk a tükörbe, szinte fel sem tűnik, annyira megszoktuk: egy szánk van, és hozzá két fülünk.

Brit tudósok kimutatták, hogy azok az emberek lesznek igazán sikeresek például az üzleti életben, akik ilyen arányban használják érzékszerveiket, vagyis kétszer annyit hallgatnak, mint amennyit beszélnek. Nem új keletű a felismerés, már Diogenész is ezt tanácsolta kortársainak. Egy Társalkodj okosan! című táblás játék pedig ma is nagy siker lenne a karácsonyfa alatt.

A hallgatás és a közlés helyes arányának megválasztása nehéz feladat, nem mindenki tudja megoldani. A másik ember felé megnyilvánuló érdeklődés és figyelem azonban mindenki számára komoly lehetőségeket kínál. Leginkább azért, mert így épülhetnek és erősödhetnek emberi kapcsolataink. Azok a kapcsolatok, melyek hiányában széllel szemben való hősködésnek érezhetünk megannyi erőfeszítést. Ami nagyon erősen feszít, az végül persze egyedül is, széllel szemben is utat talál magának, de a nadrágunk szárán megjelenő sok-sok szeplő majd némi indoklást követel.

A kapcsolati tőke szabad áramlásának korában élünk, ahol az élő, értékes emberi kapcsolatok kialakítása és megtartása már nemcsak alapvető üzleti érdek, de szociális, mentális igénnyé is vált. Ezt példázzák mások mellett az olyan vállalkozói csoportok, mint a megyei kamara égisze alatt szerveződő Üzletasszony klub, melynek tagjait nemcsak az köti össze, hogy meghívott előadóik révén, hónapról hónapra mindig más tudományos, vagy szakmai területről kapnak áttekintést, hanem az is, hogy mindannyian nőből vannak, s hogy napi munkájukban, meg azon túlmenően is, hasonló kihívásokkal kell szembenézniük. Tizenöten, húszan, huszonöten rendszeresen időt szánnak a szervezett keretek közé rendezett találkozásokra, és a csajos szabadprogramokra is. A közösség, a közös élmény, a jóízű beszélgetés inspirációt és energiát tud számukra nyújtani. Ugyanez az igény és az okos társalkodás nyújtotta érték mozgatja például a Ridikül Magazin országos klubhálózatát, vagy az idén nyáron született Nagymenők csoportjait is.

Vagy itt vannak a „pályázati kapitalizmus” ösztönző rendszerében született klaszterek. Ezek tagjai – bármilyen zsúfolt is a naptár – a kötelező összejöveteleken túl is keresik az együttműködés, a közös gondolkodás, az egymással való eszmecsere lehetőségeit. Pécsett a Kék Gazdaság Innovációs Klaszter tagjai például, időről időre, úgynevezett Fröccsklubot szerveznek maguknak, ahol ugyan sokkal több szénsavmentes ásványvizet fogyasztanak, mint amennyi fröccs az asztalra kerül, de ez nem változtat a lényegen.

„Az emberekkel való társalkodás mesterségét tudni, igen hasznos tudomány.” A 16. századi francia filozófus, Montaigne gondolata nem a társalkodónőkről szól, hanem azon a felismerésen alapul, hogy a közös tudás, a különböző nézőpontok egymás mellé rendelése révén érthetőbb és kellemesebb hely lehet a világ. Azt pedig az ösztöneink is pontosan jelzik, hogy nehéz helyzetekben mások kérdései, példái, szempontjai, tapasztalatai és kapcsolatai hozzák közel a megoldást. A nagy kérdés az, hogy amikor a nehéz helyzet bejelentés nélkül, hirtelen megérkezik, van-e a közelünkben valaki, van-e körülöttünk olyan közösség, amelyhez tartozunk.

Érdemes megfigyelni, hogy a világ és Magyarország legnagyobb és legsikeresebb üzleti networking szervezete, a Business Network International a fővároson kívül a gazdaságilag gyengébb régiókban – az Alföldön, a keleti és a déli határok mentén, és ugyanígy térsé-günkben, Dél-Dunántúlon – tudott először erős helyi csoportokat építeni. Ott, ahol nagyobb volt a szükség. A gazdaságilag erősebb észak-dunántúli megyék vállalkozói, egy fázissal később vették át a sikeres modellt. Már Baranyában is három év adatai igazolják, hogy a tudatos kapcsolatépítés az átlagnál nagyobb növekedéshez tud segíteni vállalkozásokat.

De a társalgás varázslata kicsiben is remekül működik. A Heim Pál utca – Szabadság utca sarkán, a járda mellé telepített pavilon tulajdonosai és munkatársai például felső fokon művelik. Odafigyelnek a vevőikre, érdeklődnek a velük való történések után, és nem mellékesen emlékeznek a kapott válaszokra is. Másnap, harmadnap onnan tudják folytatni a beszélgetést, ahol abbahagyták. A pogácsa vagy a kávé mellé, a vevő megkapja tőlük a legfontosabbat, a figyelmet is.

Egy gazdasági felmérés szerint a cégek 98%-a kapja új megrendeléseit ajánlások útján. Ehhez képest ma még csupán 3%-uknak van kidolgozott stratégiája arra, hogy miként is szerezhetne újabb és újabb ajánlásokat. Mindannyian ismerünk magába forduló, stresszes, le-szegett fejjel és összeszorított fogakkal, keményen dolgozó magyar vállalkozót. Nem is egyet, ugye? Aki nemcsak a száját fogja be, de zárva tartja a füleit is. Aki sem a gondjait, sem a céljait, sem az álmait nem osztja meg senkivel. Olyat, akinek nincs ideje játszani. Pedig az élet egy nagy játék. És benne a párbeszéd olyan, mint amikor a társasban hatost dobunk, vagy újra dobhatunk, kártyát kapunk, amivel még tovább, és még tovább, és még tovább léphetünk...

Ha okosan társalkodunk!

Ferling József

Ezeket olvasta már?